Kinderboeken kunnen een geweldige bijdrage leveren aan formatieve evaluatie bij kinderen. In dit artikel vertellen we je wat formatieve evaluatie precies is en geven we een paar manieren waarop kinderboeken hieraan bij kunnen dragen.
Wat is formatief evalueren?
Formatieve evaluatie is een benadering binnen het onderwijs die gericht is op het voortdurend verzamelen van informatie over de voortgang van leerlingen, zodat instructie en leren kunnen worden aangepast om de leerresultaten te verbeteren. In tegenstelling tot summatieve evaluatie, die vooral gericht is op het meten van de leerresultaten aan het einde van een bepaalde periode, zoals een toets of examen, is formatieve evaluatie gericht op het begrijpen van het leerproces tijdens de les.
Manieren waarop kinderboeken hieraan bij kunnen dragen
- Inzicht in begrip en interpretatie
Door kinderen verhalen te laten lezen, kunnen leraren hun begrip en interpretatie evalueren. Dit kan gebeuren door vragen te stellen over de personages, plot, thema’s en moralen in het verhaal. De antwoorden van de kinderen kunnen inzicht geven in hoe ze de tekst begrijpen en interpreteren.
- Observatie van vaardigheden
Kinderboeken bieden kansen om observaties te maken van verschillende vaardigheden. Dit kan zijn in termen van leesvaardigheid, woordenschat, begrijpend lezen en zelfs sociale en emotionele vaardigheden, afhankelijk van het verhaal.
- Feedback en discussie
Discussies over een verhaal kunnen leraren waardevolle informatie geven over het denkproces van kinderen. Het stellen van open vragen, het faciliteren van groepsdiscussies en het aanmoedigen van kinderen om hun gedachten en meningen te delen, bieden mogelijkheden voor feedback en evaluatie van hun begrip.
- Zelfevaluatie
Kinderen kunnen ook gevraagd worden om zelfreflectie te doen na het lezen van een boek. Dit kan in de vorm zijn van journaling, het maken van samenvattingen, het tekenen van favoriete scènes of personages, of zelfs het schrijven van alternatieve eindes. Dit helpt hen hun begrip te evalueren en te uiten.
- Doelgericht lezen
Leraren kunnen specifieke doelen stellen voor het lezen van een boek en deze vervolgens evalueren. Bijvoorbeeld, het identificeren van sleutelwoorden, voorspellen van gebeurtenissen, of het begrijpen van de boodschap van het verhaal.
Het gebruik van kinderboeken als een instrument voor formatief evalueren vereist aandacht voor zowel de inhoud van het verhaal als de manier waarop het wordt gepresenteerd en besproken. Hierdoor kunnen leraren waardevolle inzichten verwerven in het begrip, de vaardigheden en de ontwikkeling van kinderen.