mede mogelijk gemaakt door Mary Wissinger
Laten we eerlijk zijn: onze studenten spelen spelletjes. Veel van hen.
Het is gemakkelijk om games te belasteren en te zeggen dat ze de oorzaak zijn van kortere aandachtsspannes en gedragsproblemen, maar ten goede of ten kwade gaan games nergens heen. Als opvoeders hebben we de kans om gebruik te maken van een beweging die de aandacht van onze studenten heeft getrokken. Door games op te nemen en de taal van games in de klas te gebruiken, kunnen we het denken van leerlingen veranderen, zodat het veerkrachtige gedrag dat tijdens het spelen van een game wordt getoond, wordt overgedragen naar het leerproces.
Bij een groeimindset zijn er grotere factoren dan de uitkomst. Vooruitgang en groei worden erkend als waardevol in het leerproces. Dit sluit direct aan bij de relatie van onze leerlingen met games. Ze spelen over het algemeen games om te winnen, natuurlijk, maar het doel van het spelen van een game is vooral om te spelen. Ze genieten van de ervaring van het spel, en dan is er een uitkomst. Met dit in gedachten is het niet zo’n sprong van een sandbox-game (zoals Minecraft) naar de sandbox die kunstklasse is. Ja, het eindproduct is belangrijk, maar hoe we daar komen is ook van groot belang. In elke klas hopen docenten dat studenten de inhoud waarderen, maar ook het leer- en denkproces zelf. We kunnen enthousiasme over leren opwekken door een game-mentaliteit aan te nemen.
Zie ook 50 van de beste spellen om te leren
Met een game verwachten kinderen al een leercurve. Ze weten dat ze de regels moeten leren om te kunnen spelen. Of het nu gaat om kickball op de speelplaats of in een videogame, er zijn regels over wat je wel en niet mag doen. Dit gaat direct over op elk onderwijsconcept waar de nodige kennis vereist is. Zodra ze de regels van binding begrijpen, kunnen ze een molecuul tekenen. Zodra ze een pentatonische toonladder begrijpen, kunnen ze deze gebruiken om een lied te improviseren.
We kunnen deze kloof overbruggen door games op te nemen die het mogelijk maken om educatieve concepten te oefenen, zoals woordspelletjes of logische puzzels. Studenten kunnen letterlijk Speel met het concept, en genieten. In deze laagdrempelige, ondersteunende omgeving kunnen studenten zich vrij voelen om intellectuele risico’s te nemen, omdat het maar een spel is. Dit haalt de intimidatie uit het leren en maakt ze enthousiast over wat er gaat komen. Een andere mogelijkheid is om prestaties te erkennen alsof studenten net een spel hebben gewonnen of een niveau hebben voltooid. Wees creatief bij het markeren wanneer ze de nummers voor het concert onder de knie hebben of het complexe experiment met succes hebben voltooid.
De uitdagingen van een vaste mindset
Voor een student die vastzit in een gefixeerde mindset, houdt elke schooltaak hem op het goede spoor of laat hij zijn dromen ontsporen. Een vaste mindset zegt: “Als ik een ____ scoor op deze test, dan ben ik _____.” Dit is beperkend, maar kan worden vermeden met één woord – nog. Het is een belangrijk woord in het vocabulaire van iemand met een groeimindset. Het woord houdt in dat de persoon uiteindelijk, met inspanning, de taak zal voltooien of de kennis zal hebben die door de situatie wordt vereist.
Zie ook 25 manieren om studenten te helpen een groeimindset te ontwikkelen
Games geven leerlingen de kans om te oefenen met zeggen nog. Ik heb de schat niet gevonden nog. Ik heb geen ronde gewonnen nog. Ze spelen en leren, en een tegenslag is natuurlijk en is niet ‘falen’. Binnenkort kan er weer een wedstrijd beginnen. Het mooie aan games is dat ze levenslessen leren. Tijdens het spelen elk spel leren kinderen dat ze wat zullen winnen en wat zullen verliezen. Zelfs als ze alles goed doen, lukt het misschien niet. Misschien moeten ze het nog een keer proberen. Dat hoort gewoon bij het spelen van het spel, en (spoiler alert!) bij het leven als mens op aarde.
Het is echter moeilijk voor studenten om vol te houden als ze een laag cijfer halen of zien dat ze herhaaldelijk de doelstellingen van een eenheid niet halen. Dit biedt een unieke kans voor opvoeders om de mentaliteit van games aan te boren. Een doorgewinterde gamer geeft nooit op nadat hij het eerste niveau heeft verloren. Ze nemen wat ze hebben geleerd en proberen hetzelfde niveau opnieuw. Zodra een speler genoeg speelt, wordt hij bekwaam, voltooit hij zijn taken en is hij klaar voor het volgende niveau. We kunnen deze taal van games gebruiken om te praten over het voldoen aan benchmarks of welke doelstelling dan ook. Als een student niet klaar is om een concept te ‘levelen’, weet hij dat hij het opnieuw kan proberen met meer informatie of een andere strategie. Welke taal ook wordt gebruikt, een spelmentaliteit kan leerlingen helpen om vooruit te komen bij tegenslag.
Zie ook Hoe gamification de nuance van leren blootlegt
De ware schoonheid van een game is dat, net als een groeimindset, de uitkomst is nooit gemaakt. Elke keer kan iemand anders winnen. Een strategie werkt misschien niet altijd. Maar elke beurt biedt een kans om dichter bij het einddoel te komen. In deze ontspannen omgeving kunnen studenten leren hoe ze een slechte beurt kunnen weglachen en later hun leeftijdsgenoten kunnen toejuichen. Als de tijd daar is, zullen ze weten hoe ze een laag cijfer van zich af kunnen schudden, zich opnieuw kunnen concentreren op hun leerproces en anderen helpen hetzelfde te doen.
Spel aan!
Mary Wissinger is een schrijver, opvoeder en creativiteitscoach die te vinden is op Kin omhoog warmte open. Ze is momenteel in het team van Geniale spelleneen bedrijf dat tafelspellen met een wetenschappelijk thema ontwerpt die door kinderen zijn getest en door docenten zijn goedgekeurd; afbeelding toeschrijving flickr gebruiker woodleywonderworks en sharonmollerus